úterý, května 16, 2006

Zhřešil jsem...

...a tak se v mé poštovní schránce objevila tvrdá obálka formátu o něco většího než je A5 s razítkem Helvetia a v ní tři kousky mé krásné vášně...

Nebyla to čokoláda. (Ale tu mi můžete poslat...)

Ani hodinky... (Ty bych si dal taky líbit, mnohem víc než tu čokoládu.)

Ani trio Mönch, Jungfrau, Eiger... (Snad nemusím dodávat, že to bych si dal líbit ještě víc než nějaké pěkné hodinky.)

...i když vlastně trojice M+J+E není až tak daleko od pravdy. Ta obálka mi totiž přišla od Bundesamt für Landestopographie a byly v ní tři úúúžasné mapy.

Nevím, jak to ti švýcaři dělají, ale téměř vše, co dělají, má nějakým způsobem šťávu. Když jsem byl měsíc ve Francii, horko těžko jsem hledal dárky pro nejbližší. Stačila hodinka v Zurichu a bylo vše jasné. A švýcarské mapy jsou to samé, moje kartografické já se jen rochní. Samozřejmě, rakouské mapy BEV, potažmo AV, případně bavorské státovky jsou také na hoodně vysoké úrovni, ale k dokonalosti švýcarských se pouze limitně blíží.

Tentokrát jsem zhřešil i jednou speciálkou turistickou mapou - jen tak, na zkoušku, je to sice jen padesátka, ale s vyznačenými turistickými trasami. Nezklamala. I cesty na území jiných států byly vyznačeny (na rozdíl od rakouských BEV). Vysoká kartografická úroveň, nádherná čitelnost mapy, vše elegantně zarámované, z přehledovou mapkou, jednoduchou legendou... Jednoduché, geniální. Ale to by nebyli švýcaři, aby nečím nepřekvapili. Na zadní straně mapy je stručně popsán systém švýcarského značení turistických cest, i s vyfocenými příklady v terénu, se slovním rozlišením jednotlivých obtížností, nechybí přehled krizových telefonních čísel, pokyny, co dělat v případě nehody a základní pokyny pro plánování tůry. To vše ve 4 jazycích, precizně a elegantně provedeno.

Nevím, jak vás, ale mě to dostalo. Učůrávám blahem.

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Takže jedeš do Švýcarska?

Ježo řekl(a)...

Jedeme? :)