neděle, srpna 13, 2006

Pokus o esej

,,Mám rád ty co začínaj' / rozlišovat / jó nebo nebo!"
Tak těmito slovy končí úvodní stopa prvního alba skopiny Už jsme doma. Album se jmenuje Uprostřed slov a bylo vydáno v nakladatelství Indies a už z toho je patrné, že to bylo až po roce 1989. Písnička je ovšem starší, vždyť (alespoň podle jejich přehledového alba Patnáct kapek vody) ji již hráli v roce 1985 - ovšem tehdy ,,bez textu zpíváno jazykem nazývaným všeobecně svahilština". Napadá mě otázka, kdy a kde se onen text vzal, ale to je spíše problém hudební zatímco já tady chci psát o něčem jiném. O ničem menším než o tom rozlišování ,,jó nebo nebo".

Už na střední škole (a dost možná ještě dřív) se každý učí základy logiky a spolu s nimi i poučku, že opak od ,,každý" není ,,nikdo" a že opak od ,,nikdo" není ,,každý". A že s lidskou řečí je problém, protože když někdo neřekne lež, ještě automaticky neznamená, že řekne pravdu. Jako v Samotářích, kde Vesna si stěžuje, že (necituji přesně) ,,čeština je zlý jazyk, protože je samé ,prý', ,asi', ,možná' a ,kdyby'". Nevím, jestli je to problém jen češtiny, ale v každém případě je to stejný problém jako v úvodu zmiňované ,,jó nebo nebo".

A já to cítím jako problém. Je to tak trochu jiná ,,kvalita života" (teď nemyslím na Stranu zelených), je to jako žít život doopravdy anebo ,,jen tak jako". A protože život je skutečný, tak je mi nutné ho žít dopravdy. Což o to, já bych si kličky k jiným lidem dovolil, ale jak mi bude, až si ostatní podobné kličky dovolí ke mě? A tak podle židovského (nebo křesťanského?) ,,bližnímu svému jako sobě samému" mi nezbývá než rozlišovat ,,jó nebo nebo", rozlišovat ,,nelež" a pravdu, úplnou a neúplnou informaci - a to jak u druhých, tak u sebe, jak u informacích, které přijímám, tak které poskytuji - jinak si neudržím onu ,,kvalitu života", po které se v dnešní době tak volá. Jinak mohli Užjsmedomáci nechat krásnou punkově agresivní hudbu bez textu, jinak bychom se mohli vrátit do roku 1985.

P.S. Zítra odjíždím do Prahy. Netěším se, na rozlučku jsem si koupil Martini a olivy, ale nějak to není ono.

1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

Ale už dost s tím! Chvíli to tu člověk nečte a začíná to sklouzávat takovým směrem...
Hlavu vzhůru, úsměv na tvář a nějaký krásný zápisek bzch prosila. Jinak si začnu mzslet, že se snad trápíš...